Program


MOZART NAP 1.: A színigazgató–nyitány/Esz-dúr kürtverseny/G-dúr zongoraverseny ( Concerto&Ránki D.)

MOZART NAP 1.: A színigazgató–nyitány/Esz-dúr kürtverseny/G-dúr zongoraverseny ( Concerto&Ránki D.)

Közreműködik:
Ránki Dezső zongora
Tóth Bálint kürt
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András

Mozart-nap 1.: NyitókoncertMűsor:

Mozart: A színigazgató – nyitány, K.486   
***
Mozart: Esz-dúr kürtverseny,  K.495         
Közreműködik: Tóth Bálint kürt

Mozart: G-dúr zongoraverseny,  K.453     
Közreműködik: Ránki Dezső zongora                                         

Concerto Budapest
Vezényel: Keller AndrásWolfgang Amadeus Mozart: A színigazgató – nyitány, K 486

Mozart 1786-ban bemutatott egyfelvonásos zenés színdarabja, A színigazgató és Antonio Salieri operája, a Prima la musica e poi la parole (Első a zene, a szöveg csak utána következik) egymás társaságában került előadásra. Úgy tűnik, hogy ezen a schönbrunni kastélyban rendezett estén színházelméleti problémákkal kívánták szórakoztatni a nagyérdeműt. Mozart – inkább szöveges, mint zenés – darabja társulatalapítási, szereposztási „belügyekkel” foglalkozott, Salieri műve a műfaj örök kérdései körül forgott.


Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr kürtverseny, No. 4, K 495

A darab címzettje Joseph Leutgeb, a nagyszerű kürtös és joviális természetű férfiú a család régi barátjának számított. Sajátos, durva tréfákat is megengedő barátságáról, mely Mozarthoz fűzte számos anekdota maradt fenn. A zeneszerző négy kürtversenye közül az Esz-dúr koncert az egyetlen, melyet Mozart a maga vezette tematikus jegyzékében feltüntetett. Sajnos nem minden tételnek maradt fenn a szerzői kézirata, de amit ismerünk, az hallatlanul izgalmas: Mozart négy különböző színű tintát használt, s úgy tűnik, hogy a színek részben a dinamika, részben a szólamok közötti szerkezeti kapcsolatok jelzésére szolgáltak.


Wolfgang Amadeus Mozart: G-dúr zongoraverseny, K 453

„Ma ismét befejeztem egy koncertet Ployer kisasszony számára” – írta Mozart apjának, 1784 áprilisában. A korábbi versenyművekhez képest ez a kompozíció jelentős újításokat hozott. Az első tétel harmóniavilága közvetlenül hatott Beethoven hasonló hangnemű darabjára és Brahms zongoraversenyére is. A lassú tételt Charles Rosen különösen merész elgondolású és drámai kompozíciónak tartja. A zárótétel újdonsága, hogy versenyműben Mozart itt alkalmazza először a variációs formát, amit egy buffa karakterű presto kódával kerekít le. E tétel témáját Mozart házi kedvence, egy kalitkában tartott kicsiny sármány is megtanulta és vidáman fütyülte.

Ajánló


BEETHOVEN NAPOK: D-dúr,Esz-dúr zongoratrió/F-dúr vonósnégyes (Perényi&Balázs&Hungarian Qartett ) Jegyvásárlás
akár -25%

Bensőségesség, szuggesztivitás, intimitás – e jelzők kötik össze a délutáni koncert egyes számait,…

KARÁCSONYI Csajkovszkij-est ( Concerto Budapest &  Balázs János ) Jegyvásárlás
akár -25%

A Concerto Budapest immáron hagyományos karácsony előtti hangversenyének komponista-főszereplője ezúttal is Csajkovszkij lesz:…