
MOZART NAP 4.: 'Gran Partita’ B-dúr szerenád fúvósokra ( Concerto Budapest szervezésében )
Vezényel: Takács-Nagy Gábor több
Vezényel: Takács-Nagy Gábor több
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2020. március 1. vasárnap, 14:30
Mozart-nap 4.: Gran Partita
Mozart: B-dúr szerenád fúvósokra ('Gran Partita’), K.361
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
Közreműködnek:
Rózsa Gerda, Ella Dániel oboa, Klenyán Csaba, Puha György - klarinét,
Pápai Ákos, Salamon György - basszetkürt,
Stefán Zsófia, Beleznai Anna - fagott,
Tóth Bálint, Hamar Máté, Kocsis A. Zsolt, Varga Hunor - kürt,
Buza Vilmos - nagybőgő
Mozart-nap 4.: Gran Partita
Wolfgang Amadeus Mozart: B-dúr szerenád (Gran Partita), K 361
A mű keletkezését a Mozart-műjegyzék első összeállítója, Ludwig von Köchel még 1780-ra, Mozart salzburgi tartózkodásának utolsó időszakára datálta. Ennek a besorolásnak egyértelműen ellentmond a klarinétok és kiváltképp a ritkaságszámba menő basszetkürtök szereplése a partitúrában: akkoriban ezeknek a hangszereknek egyikére sem számíthatott Mozart Salzburgban. Alfred Einstein már későbbi időbeli elhelyezést javasolt, 1781 tavaszát-nyarát, Mozart bécsi letelepedésének első hónapjait. A legújabb kutatások azonban azt az álláspontot képviselik, hogy a B-dúr szerenád még ennél is későbbi kompozíció.
A „Gran partita” felirat a szvitszerű felépítésre, hét tétel egymásutánjára, s talán a darab nagyobb terjedelmére utal. Érdekes, hogy Mozart e tételek némelyikében más műveinek témáihoz nyúlt vissza; a hetedik tétel, a záró rondó főtémájában például egy gyermekkori kompozícióhoz, a 9 évesen, 1765-ben, Londonban írott négykezes C-dúr zongoraszonátához. A B-dúr szerenád hatodik, variációs tétele a Mannheimban komponált C-dúr fuvolanégyes Andantinójával egyezik, de itt nem dönthető el egyértelmen, hogy a fuvolanégyes keletkezett korábban.
A változatosság igénye fontos szempontot képvisel az ilyen sok tételes, terjedelmes kompozícióban. A karakter-változatosság elvét tükrözi már a hét tétel egymásutánja is: a nyitó allegrót menüett-tétel követi, majd adagio, utána újabb – második – menüett; ezután újabb lassú tétel, majd a fuvola-kvartettből átültetett variációs andante, s végül gyors záró rondó. A kontraszt és változatosság elvét elégítik ki ezen felül a több-triós menüettek is, amelyek jellegzetesen a szerenád- és divertimento-műfaj tételtípusai közé számítottak régtől fogva.
Meglepő kontraszt-effektussal találkozunk az ötödik tételben, az Esz-dúr hangnemű Adagióban. A tételt megszakító c-moll Allegretto, sietős tempójával, burleszkszerűen szaporázó fagott-basszusaival és „török-induló”-hangjával mintha az égből pottyant volna ide hirtelen, hogy egyszeriben megkérdőjelezze az Adagio elégikus áhitatát.
FAURÉ / RAVEL / SAINT-SAËNS // Bavouzet / Takács-Nagy FAURÉ: Masques et bergamasques, op. 112 RAVEL: D-dúr zongoraverseny bal kézre SAINT-SAËNS: 3. (c-moll, „Orgona”) szimfónia, op. 78
BACH / SOSZTAKOVICS / BRAHMS // Weithaas / Keller J. S. BACH: c-moll fantázia és fúga, BWV 537 (Edward Elgar feldolgozásában) SOSZTAKOVICS: 2. (cisz-moll) hegedűverseny, op. 129 BRAHMS: 1. (c-moll) szimfónia, op. 68
Karácsonyi koncert I.- CSAJKOVSZKIJ / RACHMANINOV // BALÁZS / KELLER CSAJKOVSZKIJ: 1812 nyitány, op. 49 RACHMANINOV: 3. zongoraverseny, op. 30 CSAJKOVSZKIJ: Olasz capriccio, op. 45 CSAJKOVSZKIJ: Részletek A diótörőből
Karácsonyi koncert I.- CSAJKOVSZKIJ / RACHMANINOV // BALÁZS / KELLER CSAJKOVSZKIJ: 1812 nyitány, op. 49 RACHMANINOV: 3. zongoraverseny, op. 30…
BACH / BEETHOVEN / BRAHMS // Pletnyov / Engegård J. S. BACH : D-dúr prelúdium és fúga, BWV 532 (Ottorino…
BARTÓK // Berecz / Ránki F. / Baráti / Kelemen BARTÓK: 1. Hegedűverseny, Sz. 36, BB 48a BARTÓK: 2. rapszódia…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!