
MOZART NAP 7.: Baráth Emőke áriaestje Mozart műveiből ( Concerto Budapest szervezésében )
Közreműködik: Baráth Emőke szoprán
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Közreműködik: Baráth Emőke szoprán
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: nedeľa, 01. marec 2020, 18:30
Mozart-nap 7.: Baráth Emőke áriaestje
Mozart: ‘Vado ma dove’ K. 583
Mozart: Misera, dove son ? K. 369
Mozart: Voi avete un cor fedele K. 217
Mozart: Figaro házassága - nyitány
Mozart: Voi, che sapete - Cherubino áriája (Figaro házassága)
Mozart: Così fan tutte - nyitány
Mozart: Amore é un ladroncello - Dorabella áriája (Così fan tutte)
Mozart: Solitudine amiche… Zeffiretti, lusinghieri - Ilia recitativója és áriája (Idomeneo)
Közreműködik: Baráth Emőke szoprán
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Hangversenyáriák és operarészletek
Vado, ma dove, K 583
Mozart 1789 első felében alig-alig írt új darabot. Alkotókedve május-júniusban kapott új lendületet, s bár nagyszerű művek kerültek ki keze alól, termékenysége meg sem közelítette a megelőző évek bőségét. Ezekben a hónapokban két énekesnő – Adriana Ferrarese del Benne és Louise Villeneuve – számára áriákat is írt, részben saját, részben más szerzők operáihoz. Adriana és Louise az 1790-ben bemutatott Così fan tutte-ban majd Fiordiligi és Dorabella szerepét alakítja. A Vado, ma dove kezdetű áriát az utóbbi énekesnőnek szánta, mellyel Vicente Martín y Soler Il Burbero di buon core (A jószívű zsörtölődő) című vígoperáját egészítették ki. A darab szövegkönyvét Lorenzo da Ponte írta, Mozartra pedig azért volt szükség, mert Martín y Soler időközben elhagyta Bécset, hogy Nagy Katalin cárnő udvarában szolgáljon.
Misera, dove son, K 369
A Misera, dove son! – Ah! non son’io che parlo recitativo és ária Münchenben keletkezett, 1781-ben, a boldog Idomeneo-időszakban. Szövege Metastasio Ezio című librettójából származik. Nem tudjuk, hogy az áriát Mozart kinek szánta.
Voi avete un cor fedele, K 217
Az ária szövege Carlo Goldoni Le nozze di Dorina című vígjátékából származik. Mozart kompozíciója 1775 októberében keletkezett (Salzburg), a megrendelés egy olasz vándortársulattól érkezhetett, de az énekesnő személye nem ismert.
Figaro házassága – nyitány; Voi che sapete – Cherubino áriája, K 492
A Figaro zeneköltője „nemcsak gyönyörködött a színpadra varázsolt életben, nemcsak ujjongott és kacagott, hanem előbb mélyen és őszintén át is élte ezt az életet” – írta Tóth Aladár. Ez a kacagó életszeretet pezseg a Figaro nyitányában, mely híven tükrözi a „bolond nap” zűrzavarát, mámorát.
Fodor Géza így jellemezte a szerelmes kamasz, Cherubino figuráját: „ő úgyszólván tényleg nem más, mint egy lelkiállapot, egy emberi állapot – ha úgy tetszik: stádium – szimbolikus alakja: az ébredő vágyé. Ez a vágy absztrakt és általános, tárgya az egész női nem. Ebből fakad ellentmondásossága: a boldog eufória és a mély melankólia.” Ennek a lelkiállapotnak különösen érzéki (és hallatlanul népszerű) megfogalmazása a Voi che sapete kezdetű ariettája.
Così fan tutte – nyitány; Amore é un ladroncello – Dorabella áriája (Così fan tutte), K 588
„A Così fan tutte már a múlt század eleje óta mint Mozart legproblematikusabb mesteroperája él a zenei köztudatban. Érdekes, hogy a bemutató idején még nem így érezték, s a Don Juan korántsem egyértelmű fogadtatása után a Così a nyilvánosság tetszésével találkozott” – írta fodor Géza. Dorabella második felvonásban énekelt áriája a szerelemben játékra, izgalomra találó lány hangját szólaltatja meg, hol van már a hűségfogadalom elszánt tónusa?
Solitudine amiche… Zeffiretti, lusinghieri – Ilia recitativója és áriája (Idomeneo), K 366
A kortársak közül a legtöbben elragadtatással beszéltek az Idomeneo című operáról, „az öröm és gyönyörűség könnyei futottak” a szemekbe, a premier zenekari muzsikusai pedig egyként állították, hogy „a legszebb zene, amit valaha hallottak, új és különös”. Baráth Emőke közelmúltbéli Ilia-alakításáról írta Malina János: „a III. felvonást nyitó gyengéd áriában varázslatos szépséggel és átéléssel énekelt”.
BARTÓK // Ránki F. / Szűcs / Kelemen / Keller BARTÓK: 1. zongoraverseny, Sz. 83, BB 91 BARTÓK: Brácsaverseny, Sz. 120, BB 128 (1945) BARTÓK: 2. hegedűverseny, Sz. 112, BB 117
Karácsonyi koncert I.- CSAJKOVSZKIJ / RACHMANINOV // BALÁZS / KELLER CSAJKOVSZKIJ: 1812 nyitány, op. 49 RACHMANINOV: 3. zongoraverseny, op. 30 CSAJKOVSZKIJ: Olasz capriccio, op. 45 CSAJKOVSZKIJ: Részletek A diótörőből
LISZT / BEETHOVEN / CSAJKOVSZKIJ // Lewis / Keller LISZT: Les Préludes BEETHOVEN: 3. (c-moll) zongoraverseny, op. 37 CSAJKOVSZKIJ: Francesca da Rimini, op. 32 BEETHOVEN: 5. (c-moll, „Sors”) szimfónia, op. 67
BACH / SOSZTAKOVICS / BRAHMS // Weithaas / Keller J. S. BACH: c-moll fantázia és fúga, BWV 537 (Edward Elgar…
BARTÓK // Balázs / Vörös / Sebestyén / Keller BARTÓK: Falun – Három jelenet női énekhangokra és kamarazenekarra, BB 87b…
BACH / BEETHOVEN / BRAHMS // Berecz / Baráti J. S. BACH: c-moll passacaglia és fúga, BWV 582 (Ottorino Respighi…
položka/y v košíku
celkom:
Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.